Telefon Ekoplug Polska
Firma Ekoplug Polska - ładowarki do samochodów elektrycznych i stacje ładowania EV

Wykorzystanie energii odnawialnej do ładowania samochodu

 

Posiadanie instalacji fotowoltaicznej (PV) w połączeniu z domową stacją ładowania to scenariusz idealny, który może obniżyć koszty „paliwa” do niemal zera. W takim przypadku jedynym kosztem jest amortyzacja samej instalacji PV. To rozwiązanie nie tylko maksymalizuje oszczędności, ale także zwiększa niezależność energetyczną i jest w pełni ekologiczne. Nowoczesne, inteligentne wallboxy potrafią komunikować się z systemem fotowoltaicznym i dynamicznie dostosowywać moc ładowania do aktualnej produkcji energii ze słońca. Dla jeszcze większej efektywności, system można rozbudować o magazyn energii, który przechowa nadwyżki z dnia, aby można było je wykorzystać do ładowania pojazdu w nocy.

Panele fotowoltaiczne na dachu domu, źródło taniej energii dla ładowarki samochodu elektrycznego

Analiza kosztów: ładowanie w domu vs. ładowanie na stacjach publicznych

 

Podstawowym argumentem przemawiającym za instalacją domowej stacji ładowania jest drastyczna różnica w cenie za kilowatogodzinę (kWh) w porównaniu do ogólnodostępnych, komercyjnych stacji. Ładowanie samochodu w domu to najtańsza dostępna opcja. Średni koszt 1 kWh w najpopularniejszej taryfie G11 oscyluje wokół 1,15 zł. Tymczasem na publicznych stacjach AC (prądu przemiennego) ceny wahają się od 1,70 do 2,50 zł za kWh, a na szybkich stacjach DC (prądu stałego) mogą sięgać nawet 3-4,50 zł za kWh. Prosta kalkulacja pokazuje skalę potencjalnych korzyści. Naładowanie baterii o pojemności 60 kWh w domu to koszt około 60 zł, podczas gdy na szybkiej ładowarce publicznej ten sam proces może kosztować od 180 do 240 zł. Ta różnica sprawia, że domowa stacja ładowania oszczędności generuje z każdym przejechanym kilometrem. Poza aspektem finansowym, wallbox oferuje nieporównywalną wygodę – samochód ładuje się w nocy, a my każdego ranka dysponujemy pełnym zasięgiem bez konieczności planowania wizyt na stacjach publicznych.

 

Jak obliczyć koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu

 

Precyzyjne wyliczenie, ile będzie kosztować „tankowanie” pojazdu w domowym zaciszu, jest kluczowe dla oceny opłacalności. Kalkulacja jest stosunkowo prosta i opiera się na trzech zmiennych: średnim zużyciu energii przez samochód (wyrażonym w kWh/100 km), liczbie przejeżdżanych kilometrów oraz cenie za 1 kWh energii elektrycznej u naszego dostawcy. Wzór na koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu na dystansie 100 km wygląda następująco: (średnie zużycie kWh/100 km) x (cena za 1 kWh). Przykładowo, jeśli samochód zużywa średnio 18 kWh na 100 km, a koszt 1 kWh w naszej taryfie wynosi 1,15 zł, przejechanie 100 km będzie nas kosztować 20,70 zł. Dla porównania, w przypadku samochodu spalinowego o zużyciu 7 l/100 km i cenie benzyny 6,50 zł/l, koszt pokonania tego samego dystansu wyniesie 45,50 zł. Różnica jest więc ponad dwukrotna na korzyść „elektryka” ładowanego w domu.

 

Czynniki wpływające na realny koszt przejechania 100 km

 

Podstawowy wzór daje ogólny pogląd na koszty, jednak realne zużycie energii zależy od wielu czynników, które warto uwzględnić w swoich szacunkach. Do najważniejszych należą: styl jazdy – dynamiczne przyspieszanie i gwałtowne hamowanie zwiększają zużycie; warunki atmosferyczne – w zimie zapotrzebowanie na energię rośnie ze względu na konieczność ogrzewania kabiny i niższej sprawności baterii w niskich temperaturach; ukształtowanie terenu – jazda po pagórkowatym terenie jest bardziej energochłonna niż po płaskim; a także obciążenie pojazdu i ciśnienie w oponach. Świadomość tych zmiennych pozwala lepiej zarządzać zużyciem i realnie ocenić koszty eksploatacji.

 

Taryfy energetyczne a opłacalność wallbox

 

Wybór odpowiedniej taryfy energetycznej jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na maksymalizację oszczędności. Standardowa taryfa G11, z jedną, stałą stawką przez całą dobę, nie jest optymalnym rozwiązaniem dla posiadacza samochodu elektrycznego. Znacznie lepszym wyborem jest taryfa dwustrefowa, np. G12 lub G12w. Pozwala ona na korzystanie z dużo niższej ceny za energię w określonych godzinach, najczęściej nocnych (np. od 22:00 do 6:00) oraz, w przypadku taryfy G12w, również w weekendy. Dzięki możliwości zaprogramowania ładowania w wallboxie, proces ten może odbywać się wyłącznie w godzinach „taniej energii”, co obniża koszt 1 kWh nawet do 0,55-0,70 zł. Taka optymalizacja sprawia, że wallbox opłacalność staje się jeszcze wyższa, a zwrot z inwestycji następuje znacznie szybciej.

  • Taryfa G11: Charakteryzuje się stałą ceną za kWh przez całą dobę. Jest prosta i przewidywalna, ale nie pozwala na optymalizację kosztów ładowania pojazdu elektrycznego.
  • Taryfa G12/G12w: Oferuje dwie strefy czasowe z różnymi stawkami. Zapewnia znacznie niższą cenę energii w godzinach nocnych, a w wariancie G12w również w weekendy, co jest idealnym rozwiązaniem do zaplanowanego i taniego ładowania samochodu.

 

 

Dotacje na ładowarki do samochodów elektrycznych (wallbox) – 2025

 

Zakup i montaż prywatnej stacji ładowania typu wallbox to koszt od 3 000 do nawet 10 000 zł. W 2025 roku nie można już uzyskać dofinansowania w ramach programu „Mój Prąd”, ponieważ edycja 6.0 obejmuje wyłącznie fotowoltaikę oraz magazyny energii elektrycznej i ciepła – ładowarki do samochodów nie są już objęte wsparciem.

✅ Gdzie aktualnie można uzyskać dofinansowanie na wallbox?

  • Programy dla firm (eVAN, Koliber):– Firmy, taksówkarze i operatorzy flot mogą uzyskać nawet do 25 000 zł dofinansowania na zakup samochodu elektrycznego wraz z ładowarką.– Dotacje obejmują wallboxy o mocy 11–22 kW i stacje publiczne.

  • Dofinansowania lokalne (WFOŚiGW, samorządy):– Niektóre województwa oferują programy wspierające montaż prywatnych lub wspólnotowych punktów ładowania.– Wsparcie możliwe dla osób fizycznych, wspólnot mieszkaniowych, rolników i małych firm.

Rozwój elektromobilności w Polsce dopiero nabiera tempa, a prywatne stacje ładowania – choć coraz popularniejsze – wciąż są stosunkowo niewielką niszą. To właśnie dlatego teraz jest dobry moment, by zainteresować się tematem. Wraz z rosnącą liczbą samochodów elektrycznych, konkurencja o dofinansowania, wykonawców i sprzęt może się zaostrzyć. Może się okazać, że w przyszłości ceny montażu wallboxów wzrosną, a warunki wsparcia będą mniej korzystne niż obecnie.

Z tego powodu warto wyprzedzić trend i skorzystać z dostępnych jeszcze środków lub ulg lokalnych, zanim rynek stanie się nasycony. Poniżej zebraliśmy najważniejsze informacje o aktualnych formach wsparcia, które pomogą Ci taniej zainstalować ładowarkę do samochodu elektrycznego w domu lub firmie.

Wallbox do ładowania auta elektrycznego zainstalowany na ścianie garażu przy domu
06 lipca 2025

Czy domowa stacja ładowania wallbox się opłaca? Analiza kosztów

Wzrost popularności samochodów elektrycznych w Polsce stawia przed ich właścicielami fundamentalne pytanie: jak ładować pojazd tanio, szybko i wygodnie? Odpowiedzią na te potrzeby jest domowa stacja ładowania, znana jako wallbox. Choć jej instalacja wiąże się z jednorazowym wydatkiem, w perspektywie długoterminowej może generować znaczące oszczędności i podnieść komfort użytkowania „elektryka”. W tym artykule przeprowadzimy szczegółową analizę, czy inwestycja w wallbox się opłaca, jak obniżyć koszty ładowania oraz sprawdzimy dostępne możliwe dofinanoswania.

Stacje i ładowarki do samochodów elektrycznych w Lubuskiem

Masz pytania?

Kontakt

Produkty

Najnowsze artykuły

Ekoplug Polska sp. z o.o.  Polski dystrybutor stacji ładowania wallbox i ładowarek przenośnych z akcesoriami

Biuro:
ul. Janusza Korczaka 27,
66-500 Strzelce Krajeńskie

Ekoplug Polska

Telefon Ekoplug Polska
Poczta Ekoplug Polska
Poczta Ekoplug Polska

Media

Firma